torsdag, januari 10, 2008

Middagstipps

För några dagar sedan provade jag på en härlig Indien-inspirerad rätt som jag hittade när jag rensade lite bland alla utrivna (ur tidningar) recept

2 dl basmatiris
1 påse kryddmix för ris (finns i hyllan där annat indiskt finns)
1/2 tsk gurkmeja

1/2 - 1 blomkålshuvud

1/2 purjolök

2 st morötter

2 msk smör

1 dl cashewnötter

1/2 dl färsk koriander


Koka riset med kryddmixen enl anvisningar på påsen, tillsätt även gurkmeja i vattnet för att få ett gult ris. Stek blomkålen (små buketter) i smör ca 5 min, tillsätt morötter (tärnad) och purjolök stek ca 5 min till. Banda samman riset och grönsakerna. Blanda ner koriander och cashewnötter. Servers med matlagningsyogurt smaksatt med vitlök och salt.

Nä, nu ska jag slappa lite innan jag ska i väg och jobba natt.

2 kommentarer:

Pjöller maja sa...

såg smarrigt ut...måste provas!!!

Anonym sa...

Ser jättegott ut! Middagstips är alltid välkommet!! :)
kram