tisdag, april 01, 2008

Nu får det vara nog!

Jag är sjuksköterska sedan 5 år tillbaka. Har en grundlön på 19600kr. Något som Sveriges kommuner och landsting tycker är alldeles lagom och bra betalt efter 3 års högskolestudier. Vårt löneavtal med arbetsgivaren gick ut i dag, efter förhandlingar i helgen tycker SKL (Sveriges kommuner och landsting) att ett avtal där vi får ett garanterat lönepåslag på 4% i år 2,5% nästa år och 2% 2010 är alldeles lagom, visst är det skamligt!

Kan inte alla bloggläsare hjälpa mig och alla andra sjuksköterskor i kampen för rättvisa löner. Om ni klickar här kan ni skriva på ett löneuppror som stödjer oss i vår kamp.

2 kommentarer:

www.missfixtrix.com sa...

Vi diskuterade just vad man kan ha i lön som sjuksköterska och det där är ju helt sjukt! Klart jag skriver på / Johanna

Lotten sa...

Visst är det skamligt! Jag är ju oxå sjuksköterska och skäms för min lön! Nu är jag visserligen vidareutbildad inom intensivvård så jag har lite högre.... jag ligger på 26 000 i grundlön efter snart 18 år i yrket varav 10 som Iva-ssk. Undersköterskorna har ju tom bättre lön än många sjuksköterskor idag! Jag gick ur Vårdfacket för många år sedan som protest... de vill ju tom höja vår pensionsålder till 70!!!! Pinsamt!

Tacka vet jag Norge! Där vet de hur de skall avlöna sina sygepleijer..... Snart sticker jag till Norge och gräver guld!

Kram Lotten