tisdag, december 16, 2008

Glöggfest

Jag börjar bli värsta mästerbagaren, i går krispiga pepparkakor och knäck och i dag saffransbiscotti (ni ser dom till vä på nedre planet av våningsfatet). Var ska det här sluta? Men man måste ju stå i när familjen kommer på glöggfest...då inget annat än hembakat duger ;-) Närå, för dom duger nog det mesta, men det är ganska kul att bjuda på något man gjort själv. Dessutom är det ganska mysigt att julbaka lite, man får som den rätta stämningen då.

Receptet på saffransbiscotti kommer här:


200g skållad och rostad sötmandel (rostade i ugnen några minuter på 200 grader)

200g smör

1 1/2 dl råsocker

1 dl socker

4 st ägg

1 kuvert saffran

7 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

1 msk vaniljsocker


Rör smör och socker poröst, tillsätt ett ägg i taget och rör om. Blanda ner saffran. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner i smeten, rör ner de rostade mandlarna. Forma fyra stycken längder på en plåt (mycket geggig deg). Grädda 10 min 200 grader mitt i ugnen, sänk temperaturen till 175 grader och grädda 15 min till. Skär längderna i skivor, rosta skivorna liggande i ugnen, 100 grader i 40 min.

3 kommentarer:

mamamekko sa...

Oj, det var inte dåligt. Själv är jag såå dålig på att baka. Men borde kanske göra det lite oftare ändå, för övning ger ju färdighet som det så fint heter... Och visst är det mycket godare med hembakat!
kram

Anonym sa...

Vad duktigt du är och vad gott det ser ut! Kram Sandra

Anonym sa...

Ååå gott var det! Särskilt pepparkakorna...Knäcken får du nog lyssna lite mer på expterten nästa år ;-)