måndag, december 15, 2008

Krispiga pepparkakor

För alla er, som precis som jag inte är några hejare på att baka, har jag nu lösningen. Det är bara att fråga dom jag känner hur många misslyckade lussebullar jag bakat. Jag misslyckas till och med med mix för chokladmousse. Men nu har jag hittat det perfekta pepparkaksreceptet, omöjligt att misslyckas med och inget kavelkrångel. Det blir inte riktigt som vanliga pepparkakor, utan en krispig variant, men med samma smak. Här kommer receptet:
250 g margarin, smält

250 g socker

1 ägg

1 1/2 msk sirap

1 1/2 tsk nejlikor, malda förstås ;-)

2 1/2 tsk kanel

1 1/2 tsk ingefära

2 tsk bikarbonat

4 1/2 dl vetemjöl.

Blanda först torra ingredienser, blanda sedan ner det smälta margarinet och ägget. Låt degen vila och bli kall i kylen. Rulla till små bollar, lite mindre än chokladbolls-storlek. Lägg på en plåt, grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 30 min.
PS. kom på att jag själv glömde i ägget, men de blev goda ändå...omöjliga att misslyckas med ;-)

Inga kommentarer: